سایت های مرتبط مقالات آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور پیام های کاربران
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی  
 
 
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای
دانلود فایرفاکس
صفحه اصلی Google
صفحه اصلی Yahoo
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
سازمان پزشکی قانونی کشور
کانون ملی وکلا
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران
کانون وکلای دادگستری مرکز
مأوی
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
پایگاه اطلاع رسانی دولت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
اداره کل امور اجرائی و فنی مهندسی حوزه ریاست قوه قضائیه
سازمان قضایی نیروهای مسلح
شورای عالی انفورماتیک کشور
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
پایگاه مجلات تخصصی نور
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه گذاری رئیس جمهور
خبرگزاری جمهوری اسلامی
بانک اطلاعات نشریات کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران
سامانه ملی قوانین و مقررات
شورای اسلامی شهر تهران
اداره کل ثبت احوال استان تهران
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
روزنامه دنیای اقتصاد
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
شهرداری تهران
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
کتابخانه دیجیتال نور
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
جملات مفید حقوقی
آیا می‌دانید؟ برای دریافت برگه اظهارنامه و ارسال آن می‌توانید به آسانی به اداره ثبت اسناد و املاک و یا به قسمت تمبرفروشی محاکم حقوقی و کیفری مراجعه نمایید؟
 
 
 
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد آغاز بکار اولین هیات منصفه جرایم سیاسی/از نظارت‌های غیرقضایی و صنفی بر مطبوعات استقبال می‌کنیم
تاریخ انتشار : 07-08-1396

مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات

اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات و اولین هیات منصفه جرایم سیاسی استان تهران، سوگند یاد کردند.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات و اولین هیات منصفه جرایم سیاسی استان تهران، نظام جمهوری اسلامی را یکی از نعمات خداوند برای مردم کشورمان توصیف کرد و با بیان اینکه فقه مبین با حفظ مبانی شرعی، پویایی خود را در حوزه‌های مختلف متناسب با شرایط و اقتضائات زمانی، مکانی و موضوعی حفظ کرده است، گفت: فعالیت هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در کشورمان، بهترین دلیل بر صدق این مدعاست که نظام اسلامی، عدالت اسلامی و قضای اسلامی با حفظ چارچوب‌های شرعی، بیشترین اهتمام را نسبت به در نظر گرفتن مقتضیات زمانی و مکانی و الزامات جهان امروز دارد.

وی با تبریک به اعضای جدید هیات منصفه و با قدردانی از تلاش‌های اعضای این هیات در طول دوران فعالیتش و در ادوار مختلف، یاد و خاطره مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی به عنوان یکی از پیشکسوتان هیات منصفه مطبوعات را گرامی داشت و تصریح کرد: به فرموده امیر مومنان حضرت علی (ع)، خداوند، عدالت را مایه حیات جامعه بشریت و پاک‌کننده جامعه از حق‌کشی‌ها و گناهان و زمینه‌ساز فراگیر شدن اسلام در جهان قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به همزمانی مراسم تحلیف اعضای هیات منصفه با برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: این تقارن، ناشی از تکلیف قانونی برای تشکیل هیات منصفه در مهرماه است که اعضای این هیات در مهرماه انتخاب شده‌اند و امروز طبق قانون با رسمیت یافتن اولین جلسه رسیدگی پس از تشکیل هیات، سوگند یاد می‌کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه سعادت مردم و فراگیر شدن دین مبین اسلام در جهان در گرو حکمفرمایی عدالت و دادگستری در جامعه است و بدون برپایی یک نظام قضایی عادلانه، امکان دستیابی به اهداف بزرگ فراهم نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را معطوف به پاسداری از دستاوردهای اسلام و انقلاب و همچنین احقاق حقوق شهروندان کرده‌ایم و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهیم کرد.

وی با اشاره به تاریخ 170 ساله مطبوعات در ایران، روند فعالیت مطبوعات در کشور به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را روندی رو به رشد و بالنده توصیف کرد و افزود: تاثیرگذاری رسانه و مطبوعات در جهان امروز به‌ویژه با توسعه فضای مجازی، غیرقابل انکار است و خود اصحاب رسانه باید به نقش مهم و تاثیرگذار خود بسیار توجه کنند.

رئیس شورای قضایی استان تهران، صداقت در انتشار اخبار و توجه به «صدق الحدیث»، انتشار تحلیل‌ها و تفاسیر روشنگرانه و صحیح و دشمن‌شناسی و افشای توطئه‌های دشمن برای مردم را از مهم‌ترین انتظارات از جامعه رسانه‌ای کشور دانست و با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر مطبوعات به مردم و باورهای دینی آنان به عنوان دو مولفه مهم اقتدار و پیروزی کشور در همه برهه‌ها تصریح کرد: تقویت عزت ملی و غیرت دینی توسط مطبوعات، امر بسیار مهمی است. البته مردم ما بسیار آگاه و بصیر هستند اما اگر خدای ناکرده، جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی از دشمن، دشمنی‌ها و ترفندهای آنها غفلت کنند، ممکن است این غفلت بر جامعه نیز اثرگذار باشد.

اسماعیلی با اشاره به رسالت‌های حرفه‌ای اصحاب رسانه طبق قوانین و مقررات، میزان پرونده‌ها، جرایم و تخلفات مطبوعاتی را نسبت به آمار بالای نشریات و رسانه‌ها در کشور، پایین دانست و در عین حال گفت: در صدر بودن برخی جرایم مطبوعاتی نظیر نشر اکاذیب یا افترا، زیبنده جامعه رسانه‌ای کشور نیست و باید هر چه بیشتر در جهت کاهش این قبیل جرایم، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی از نظارت‌های غیرقضایی و صنفی جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی برای ارتقای کیفیت و کاهش تخلفات استقبال می‌کنیم و معتقدیم نهادهای صنفی و نظارت‌های درون‌سازمانی باید تقویت شود و خود عزیزان مطبوعاتی دور هم بنشینند و ایرادات و اشکالات را رفع کنند. با این حال، چنانچه عمل مجرمانه‌ای رخ داده باشد، دستگاه قضایی چاره‌ای جز ورود به موضوع در چارجوب قانون ندارد و باید به پرونده‌ها رسیدگی کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تصویب قانون جرم سیاسی نیز گفت: هیات منصفه‌ای که امروز کار خود را آغاز می‌کند، اولین هیات منصفه جرایم سیاسی نیز هست که امیدواریم این دوره هیات منصفه در مجموع، کم‌کار باشند و پرونده‌های زیادی برای رسیدگی در حوزه‌های مطبوعاتی و سیاسی وجود نداشته باشد. با این حال، انتظار می‌رود که اعضای محترم هیات منصفه، زمانی که طبق قانون برای رسیدگی‌ها دعوت می‌شوند، حضور فعال و پررنگی داشته باشند.

اسماعیلی در پایان، فرازهایی از مواد مرتبط با کار هیات منصفه در قانون مطبوعات را قرائت کرد و اعضای جدید نیز با قرائت سوگندنامه و امضای آن، به طور رسمی کار خود را آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، کساییان دبیر سابق هیات منصفه مطبوعات در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد دو ساله هیات منصفه مطبوعات استان تهران، گفت: طی این مدت، 157 جلسه در شعب مختلف دادگاه کیفری برگزار شده است که در میان پرونده‌های رسیدگی‌شده، عناوین نشر اکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع به ترتیب با 57 و 54 مورد، بیشترین عناوین اتهامی و استفاده از بودجه دولتی به نفع کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و فعالیت مطبوعاتی گروه‌های غیرقانونی هر کدام با یک مورد، کمترین عناوین اتهامی را به خود اختصاص داده بودند.

وی افزود: هیات منصفه از 157 جلسه رسیدگی، در 99 مورد رای به عدم مجرمیت متهمان داد که در تاریخ محاکمات ایران یا شاید جهان، کم‌نظیر و نشانه‌ای از آزادی بیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. علاوه بر این، از 58 مورد مجرمیت، هیات منصفه در 37 مورد رای به استحقاق متهمان به برخورداری از تخفیف داده است.   

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

رأی وحدت رویه شماره ٧٩۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور
صفحه اصلي
اخبار
بیوگرافی
دانستنی های حقوقی و قضایی
سايت هاي مرتبط
قبول کلیه دعاوی حقوقی
گالري تصاویر
مقالات
مشاوره تلفنی
روز نوشت
امور موکلین
متفرقه
معرفی کتاب
نشانی مراکز قضایی
نشست های قضایی
بخشنامه ها
جدیدترین مصوبات
نظریات مشورتی
پرسش و پاسخ حقوقی
سوالات حقوقي كاربران
اوقات ملاقات
پیوند ها
مصاحبه ها
استفتائات
آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری
آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور