سایت های مرتبط مقالات آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور پیام های کاربران
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی  
 
 
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای
دانلود فایرفاکس
صفحه اصلی Google
صفحه اصلی Yahoo
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
سازمان پزشکی قانونی کشور
کانون ملی وکلا
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران
کانون وکلای دادگستری مرکز
مأوی
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
پایگاه اطلاع رسانی دولت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
اداره کل امور اجرائی و فنی مهندسی حوزه ریاست قوه قضائیه
سازمان قضایی نیروهای مسلح
شورای عالی انفورماتیک کشور
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
پایگاه مجلات تخصصی نور
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه گذاری رئیس جمهور
خبرگزاری جمهوری اسلامی
بانک اطلاعات نشریات کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران
سامانه ملی قوانین و مقررات
شورای اسلامی شهر تهران
اداره کل ثبت احوال استان تهران
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
روزنامه دنیای اقتصاد
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
شهرداری تهران
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
کتابخانه دیجیتال نور
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
جملات مفید حقوقی
آیا می‌دانید؟ هر یک از ورثه یا شخص ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه گواهی انحصار وراثت تحصیل نماید؟
 
 
 
گلایه وکلا از قانونگذار بیشتر است تا از محاکم
تاریخ انتشار : 26-11-1390

 استقلال وکلا ودادرسی عادلانه
هوشنگ پوربابایی
:
گلایه وکلا از قانونگذار بیشتر است تا از
محاکم
شخص وکیل کمک شایانی به استقلال یا استعمارش می‌کند

یک وکیل دادگستری گفت: وکیل، سرباززره‌پوش نظام قضایی است که سلاحی جز قلم و قانون ندارد و هتک حرمت قلم و قانون آنهم در زمانی که در دفاع از حق مردم قرار می‌گیرد، عملی ضد اخلاقی است.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دنشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: موضوع استقلال وکیل با استقلال کانون وکلا از اصل لزوم، پیروی می‌کنند و تابعی از یکدیگرند؛ به عبارتی استقلال این دولازم و ملزوم یکدیگر هستند و استعمار یکی، استقلال دیگری را مخدودش می‌کند. چنانچه وجود وکیل را مستلزم تاسییس کانون وکلا و کانون وکلا را بدون حضور وکیل نهادی غیرکارآمد در جامعه در نظر بگیریم، فقدان وجودی هر کدام نفس حضور دیگری را زائل می‌کند؛ لذا اثر استقلال وکیل بدون استقلال کانون وکلا و بالعکس تاثیر ایجابی خودرا در جامعه نسبت به آنچه در اذهان جامعه شکل گرفته از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: سیستم قضایی کشور به طور اعم اسباب نقض استقلال امور وکالتی شخص وکیل را موجب نشده و محاکم عمومی استقلال وکلا را درامر دفاع به خوبی پذیرفته‌اند اما اگر نهاد وکالت را به عنوان متولی امور وکالت یبدانیم بعضا با نظارت دستگاه قضایی در بخشی از امور شائبه فقد استقلال لازم و کافی در این نهاد را به ذهن متبادر می‌سازد.

این وکیل دادگستری افزود: فلسفه‌ وکالت، دفاع ازموکل به وسیله‌ قانون و مبارزه با بی‌عدالتی است؛ لذا وکیل، سرباز زره‌پوش نظام قضایی است که سلاحی جز قلم و قانون ندارد. هتک حرمت قلم و قانون خاصه زمانی که درمقام دفاع، آن هم از حق مردم قرار می‌گیرد، عملی غیر اخلاقی توصیف می‌شود؛ خاصه آنکه این عمل از ناحیه‌ فهیم‌ترین فرد جامعه یعنی قانونگذار صورت گیرد.

پوربابایی اظهار کرد: قانونگذار خصوصا در امرکیفری بعضا دخالت وکیل در امر دفاع را منوط به تشخیص قاضی کرده است. این مرحله همان مرحله تحقیق است که اساس و پایه‌ ساختمان پرونده کیفری را تشکیل می‌دهد و این زیربنا اساسا توسط یک فرد غیر متخصص یعنی متهم تاسیس می‌شود که جبران خرابی آن پس از پیشرفت ساختمان امری ساده نیست و غیر قابل پذیرش است.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذار باید توجه کند که متهم نیز از یک‌سری حقوق دفاعی نظیر حق سکوت، حق اطلاع از مفاد قانون، اطلاع از اتهام وارده و حق بهره‌مندی از وکیل، برخوردار است که باید این حقوق و سلاح در اختیار وی گذاشته شود؛ لذا سلب هر یک از حقوق مذکور فرستادن متهم به میدان جنگی نابرابر است که باعث تضییع حقوق او می‌شود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: محاکم عموما مستفاداز مواد قانونی تعریف و تصریح شده، مکلف به رعایت موازین هستند؛ لذا آنجا که قانونگذار حضور وکیل در مرحله تحقیق را منوط به شرایطی کرده است، محاکم مجاز به عملی خلاف آنچه که حاکم قانونی به آن تصریح کرده نیستند اما وکلا بیش از آنکه ازمحاکم گله‌مند باشند از شخص قانونگذار گله دارند که باعث سلب حقوق آنان شده است.

پوربابایی با بیان اینکه قطعا شخصیت وکیل کمک شایانی به استقلال یا استعمار او می‌کند، تاکید کرد: بدون تردید کانون‌های وکلا یااتحادیه که پناهگاه وکلایی هستند که مشروعیت وجودی خود را از قانون اخذ کرده‌اند،می‌توانند با تلاش بیشتر به این استقلال کمک کنند؛ چه آنکه کم‌کاری یا عدم دقت آنهاباعث عدم استقلال کانون و به تبع آن شخص وکیل به عنوان تابع و متبوع می‌شود.

وی گفت: کانون‌های وکلا اغلب با برخورداری ازقوانین در تلاش بوده‌اند این استقلال نقض نشود؛ چنانکه تلاش کانون‌های وکلا واتحادیه در خصوص آیین‌نامه اخیری که قوه قضاییه تدوین کرد و عدم اجرایی شدن آن نتیجه تلاش این کانون‌ها و اتحادیه بود که در خور تحسین و تقدیر است اما کانون‌هاباید آن‌چه را که باعث نقض استقلال وکلا می‌شد به صورت جدی‌تر پیگیری می‌کردند.

این حقوقدان تصریح کرد: ما قوانینی جدی که بخواهداستقلال وکیل را نقض کند، نداریم اما ترس از عدم استقلال نهاد وکالت خصوصا در لایحه استقلال مشهود است. به عبارتی استقلال کانون وکلا در لایحه استقلال نقض شده امااستقلال وکیل اگر چه مورد نقض واقع نشده اما در تمام مراحل دفاع، آن هم در مراحل تحقیق از متهم در دادسرا، شدیدا نقض شده و اختیار دفاع برای وکیل که کوتاهی در آن ضرر مستقیم به متهم وارد می‌کند، منظور نشده است.

پوربابایی افزود: قوه قضاییه و دولت با ارائه لایحه و مجلس با تدوین طرح می‌توانند قوانینی تصویب کنند که ضمن اعطای استقلال کامل به وکیل و نهاده وکالت، اختیار کامل حق دفاع را منظور کنند. نقض حقوق دفاعی وکیل به عنوان جانشین اصل، همانند بیماری است که در بدو ورود به مراکز درمانی حق برخورداریوی را از تشخیص همان بیماری سلب کند. به عبارتی قانون تدوین شده که به موجب آن،بیمار قلبی پس از ابتلا و ورود به بیمارستان در معاینات اولیه مادام که به اتاق جراحی نرفته حق استفاده از متخصص قلب و عروق را نداشته باشد؛ بنابراین ضرری که به بیمار ممکن است وارد شود و جان وی را در معرض خطر قرار دهد، بسیار حاد و خطرناک است. بیمار محکمه قضا نیز نه تنها ضرر جانی بلکه ضرر مالی و حیثیتی می‌بیند که جبران آنها غیر قابل تصور و تشویش و نگرانی و ناراحتی آحاد جامعه را در پی دارد. متاسفانه قانونگذار حق برخورداری از یک متخصص را مشروط به شرایطی خاص کرده که امری نادرست است.

برچسب ها : وکیل , وکلا , کانون وکلا , حقوق , حقوقی , دادگستری , قاضی , حق , قانون , خلاف , دفاع , لایحه , متهم , تضییع , قانونی , مالی , پیگیری , , اولیه , سیستم , مجلس , استقلال کانون وکلا , , , قضا , بیمارستان , استقلال , قرار , حقوقدان , دولت , مواد , نظام قضایی , قضایی , ایران , اثر , دستگاه , پرونده , طرح , مردم , اصل , نظر , اظهار , مفاد , عمومی , بدون , پذیرش , قوه , میدان , نظام , تاسیس , ساختمان , قانونگذار , ادامه , تشخیص , مبارزه , نقض , تحقیق , مشهود , خاص , عدم , اخذ , شخصیت , ضرر , استفاده , نظارت , اطلاع , غیر , ما , توجه , ورود , شخص , امور , سلب , رعایت , اخلاقی

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

رأی وحدت رویه شماره ٧٩۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور
صفحه اصلي
اخبار
بیوگرافی
دانستنی های حقوقی و قضایی
سايت هاي مرتبط
قبول کلیه دعاوی حقوقی
گالري تصاویر
مقالات
مشاوره تلفنی
روز نوشت
امور موکلین
متفرقه
معرفی کتاب
نشانی مراکز قضایی
نشست های قضایی
بخشنامه ها
جدیدترین مصوبات
نظریات مشورتی
پرسش و پاسخ حقوقی
سوالات حقوقي كاربران
اوقات ملاقات
پیوند ها
مصاحبه ها
استفتائات
آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری
آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور